torsdag 15 september 2011

Yes och Ja

Visste ni att om man besöker sina föräldrars hem så kommer man hitta minst 60% av de prylar som vi har i våra egna hem.
Vad betyder det?
Jo, att vi ärver våra föräldrars värderingar om vad som är bra eller dåligt i form av tvålar, tvättmedel, matprodukter och så vidare.
Jag gjorde ett besök hemma hos min mor och såg att det stämde ganska väl.
Det kan nästan kännas lite skrämmande att det är så.
Tanken på att vi ärver våra föräldrars värderingar utan att vi ens vet om det.
Titta själva i era föräldrars hem - och i era barns hem.
Där kommer med andra ord 60% av era egna prylar finnas i skåpen.



Den här fanns i morsans hem.
Den har jag också.

Jag brukar tänka på hur otroligt bra det varumärket är.
Tänk att ha ett varumärke som heter YES! Med allt vad det innebär att säga JA!

För mig så är begreppet JA inte bara att man säger ja till allting, som i boken eller filmen"Yes-man".
För mig står begreppet för att se saker precis så som de är.
När jag kan tillåta mig att se saker som de är så blir många saker betydligt mindre plågsamma.
Smärta inför vissa situationer uppstår ofta just när jag inte låter saker vara som de är.
När jag stångas med verkligheten.
För egentligen så kan ju ingen förändring ske av någonting innan jag först bara låter mig se hur saker är - just nu.
Inte hur de borde vara.
Inte hur jag önskar att de skulle vara.
Bara att se saker precis så som de är.
Det är då man kan börja göra förändringar åt något håll, så att man rör sig mot ett önskat mål i livet eller tillvaron.

Därför älskar jag det lilla ordet

2 kommentarer:

imse sa...

Yes box! Så himla bra förklarat.

Kram

Marina sa...

Yes...fast lite läskigt är det också...