tisdag 2 mars 2010

Jag är en by

Det finns en by som heter Sören.
Det är sant.
Tycker synd om de som bor där.

Se fakta:
Sören är beläget strax sydost om Töre, vid Törefjärden
En djup hamn som är väl skyddad och har ett 80-tal båtplatser.
Det finns land ström, brygga för yrkesfiskare och en asfalterad sjösättningsramp.
I dag har byn en blandad bebyggelse där den moderna ligger samlad på en rad längs landsvägen och den äldre ligger på en mindre moränkulle, ute på en udde.

Här finns Sören:
Lat 65o51,98 N Long 22o44,93 E

Byanamnet Szörom
Namnet har sitt ursprung i det fornnordiska ordet saur (sörja, smuts, dy). Byn var tidigare nästan omgiven av sankmark. 1547 var stavningen var "Szörom"eller Sörenn".

Och så här ser Sören ut:




Jag tycker inte att jag är lik mig.
Det enda som jag kände igen i den ovanstående beskrivningen var det där om sörja, smuts och dy.
Det är så jag brukar lukta.
Och jag ser dessutom ut som dynga.

Se bildbevis:



Och så fick jag tips om att man kan skriva in sitt namn på Blogipedia för att ta reda på vem man är. Eller vad som har skrivits om mitt namn på bloggar.
Enligt uppgifter där är 73% av det som skrivs om namnet "Sören" positivt.
Det är ju bra.

Testa det själva. det är riktigt lustigt.
http://www.blogipedia.com/om/


Nu ska jag laga en stackars trasig köttfärssås.

I morgon har jag en liten föreläsning i Stockholm på Bosöns Folkhögskola.
Sen på torsdag ska jag gå på festlighet med alla artister som ska vara med i Andra Chansen här i Örebro.

På fredag ska jag och Anders ha grabbafton med min son Ludvig.
Det är Anders kombinerade 18 och 19-års present.
Ska bli hur kul som helst!

Återkommer med farliga bilder efter helgen.

Och på lördag ska jag på Andra Chansen här i Örebro.
Det ska bli kul eller tråkigt.
Vi får se.

Nu väntar den trasiga såsen ivrigt.
Dags att laga mat!


Tjing!

7 kommentarer:

Bodil sa...

Du är faktiskt även en svordom. En mycket användbar sådan, för övrigt. Med egen facebookgrupp, inte att förakta.

http://hem.passagen.se/bj97/uno/fy.html

http://www.facebook.com/group.php?gid=45305111464

Andreas sa...

Kul att vara en by! Själv är jag bara ett berg, och ett ganska tråkigt sådant. Berget och jag bor ganska nära varandra, jag hälsar på berget då och då. Du kan läsa om mig/berget här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%A5lkuk

Notera att det ligger vid sjön Saggat. No pun intended.

Susjos sa...

Så du är uppkallad efter en by? Det var ju jättefina foton på er båda! :)
Åhhh..jag är fortfarande avis att du får gå på party på torsdag och få se Andra Chansen på plats på lördag!
Vilka går till final tror du???
Det är ju dueller..så det blir svårt.
Men jag håller tummarna för ALCAZAR!
Och schlagertokig som jag är så slår mitt hjärta lite extra för PERNILLAs låt :)
Så de två vill jag se i Globen den 13/3,lite fart och fläkt :)
MEN jag gillar också Crucified Barbara ( Ludvigs favoriter kanske?)
Och visst sjunger han bra sångaren i Pain of Salvation.
Mitt dalahjärta slår förstås lite extra för Kalle Moreus och Orsa Spelmän oxå...ja du ser,det blir inte en lätt match på lördag! Må bästa man/kvinna vinna!!!
PS. Ha en kul grabbkväll oxå DS.

Anonym sa...

Sören eller som det uttalas på plats Söörn ligger nära Siknäs min mammas hemby. I skolan i Töre så fick min mamma höra följande ramsa: törare, sörare och siknäspissmöijra (=siknäspissmyra). De från Sören hade alltså status tillskillnad från Siknäs-folket.

Jeckan sa...

Jag har varit i Sören! Du är så fin så =)

Jag är en öl. I efternamn alltså.

Andreas sa...

Jessica: Coolt som tusan att ha ett öl-efternamn! Vilken känsla det måste vara att gå på möten och presentera sig...

"Hej, jag heter Jessica Lucky Lager. Vad heter du?"

Eller Jessica Heineken, eller vad det månde vara. Plötsligt känns mitt namn hur tråkigt som helst. :)

För övrigt tycker jag att det är dags att Sören och Anders lanserar "Berts blogg" nu. En Bert som nått 30+, och som kan underhålla alla oss som växte upp med den första blåa dagboken som bibel...

imse sa...

Sören ser ju jättefin ut. Med vatten och allt. Fast inte så lik dig, du är fin på ett annat sätt.

Vilka trevliga dagar/kvällar du har framför dig. Ha det så kul, både med grabbar och schlager.