torsdag 7 januari 2010

Stanna upp och se det som redan är

Vi människor söker.

Kanske söker vi meningen med livet. Eller en livsparter eller vägen till framtiden.

Sökandet kan vara många olika saker.
Men kanske är det så att det enda vi behöver är att stanna upp och se vad vi redan har.
Var vi är.
Idéen om att söka är att vi bör vara någon annanstans.
Vi bör komma någonstans.

Kanske är det bara en idé som gör oss olyckliga?

Kan det vara så enkelt att det enda vi behöver göra är att stanna upp och se att vi redan är det vi försöker bli?

Det låter som en lockande tanke, tycker jag.

Många visa och kloka människor genom årtusenden har just talat om detta.
Att sökandet är hindret från att finna det vi söker.

Jag vet inte om det är så, men jag är attraherad av tanken.
Tänk om vi redan är allt det vi försöker bli.

Jag låter den tanken finnas hos mig i dag.

Det är torsdag.
Dagar läggs till dagar på detta nya år och nya planer föds och nya förhoppningar väcks i människor på vår jord.

PÅ måndag är det dags att ta tag i allt det nya och ta nya kliv att förverkliga livet som väntar i år och under kommande år.
Spännande är det!

Jag hittade en litet urklipp som jag tycker är extremt roligt!

Läs själva:



För det första: att döda en tiger i självförsvar..
Det är nog inte så lätt.
Och sen äter man upp den!
Säkert också i självförsvar.
Hungrig kille det där.
Och han hade ingen ANING om att den var utrotningshotad.
Osis.
Det finns ju så många andra tigrar som springer omkring hur som helst, antar jag.
Och om man måste försvara sig så kan det gå sådär illa.
För tigern, alltså.
Inte tigerns fel att killen dessutom var lite hungrig.

men det sista är kanske det roligaste av allt.
Tigern har inte setts till efter att killen åt upp den...

Vad konstigt..?

Hade det inte varit ännu mer märkligt om det hade dykt upp veckan efter på sin bokade tid hos Tiger-tandläkaren?
Eller nåt.

Nå.

Sånt där kan jag komma på mig själv att roa med mig.
Och att försöka slicka mig själv på armbågen.
Det är tydligen helt omöjligt.
Så jag testade.
Och misslyckades.
Förbannat.
Men testa måste man ju...
Det gick bättre att slicka på knäet.
Och på knölen på insidan av foten.
Den yttre var svårare.
Och att slicka mig själv i nacken har jag inte ens gett mig på.
Men nåt måste man ju få slicka på..?

...det där sista lät nog ganska mysko, antar jag?
Flåt.

Ha en fridfull torsdagskväll alla människor.

Kramelur!

11 kommentarer:

Susjos sa...

Tjingeling! Ja, vi är redan det vi strävar efter,helt klart!
Läste nyligen Paulo Coelhos "Alkemisten"..många tänkvärda ord och tankar i den boken!

Nu måste jag vidare till jobbet...Ha en trevlig torsdagkväll!
Och visst var det lätt att slicka nästippen?!
Kram!

Anonym sa...

Precis... vad ska man söka efter något att slicka på då det finns hemma. Du skriver så sant hela tiden...
Ninni

imse sa...

Japp, söka är överreklamerat. Det vi vill ha finns inom oss. Alltid.

Att äta upp en hel tiger, en förbjuden sådan dessutom, måste ha lett till magknip. Så nånting av tigern kom säkert ut.

På vintern ska man passa sig för att slicka, för tungan kan fastna. Fast det kanske mest gäller stolpar?

Madlar sa...

Vid en mycket svår period i mitt liv sa en klok kvinna "livet är här o nu, det blir inte märkvärdigare än så". Jag försöker varje dag leva efter de orden, fundera över vad som är viktigt för mig. Svaret är aldrig jobbet, karriär, pengar, lyx utan de mer basala gåvorna som närhet, omtanke o skrattet. Att ständigt söka kräver energi, energi som kan läggas på betydligt viktigare saker i vår vardag.

Jag kan dessutom slicka mig själv på nästippen, en oerhört användbar talang ;)

B i t t e sa...

Det är så himla sant. Sökande tar energi som istället kan användas till att njuta av det vi redan har/är. Men så svårt det är att låta bli att leta och treva!

Innapingpong sa...

Underbara tankar som får avsluta min kväll vid datorn - med dina visdomsord kan jag nog sova gott inatt ;)

Carina - den gråa pippin sa...

Mycket kloka ord och tankar. Tack för dessa.

Att slicka sig på armbågen kom äldsta dottern och ropade att vår son kunde göra för bara ett par dagar sedan. Vi testade honom för att få se det, men han var inte sugen på att visa det då... Återkommer om han verkligen lyckas med det.

Anonym sa...

Jag har också skrivit f´låt i min blogg i kväll.
Så kan det gå.

Å jag tycker tanken är väldigt fin...att vi redan är det vi strävar efter.
Ja. Vi söker lyckan och så finns den mitt framför näsan på oss?

Varm kram till dig och de dina.

Katinka sa...

Hej Sören, jag tycker att du har delvis rätt. Sökandet ser jag inte som något ont, tvärtom tycker jag att de människor som redan vet allt, kan allt och sett allt är de som ofta står för de onda handlingarna. Däremot tycker jag att dina ord om att se vad man har är väldigt kloka och tänkvärda.
Att varje dag skriva upp 5 saker man är tacksam för kan verkligen öppna ens ögon. Slicka mig själv på armbågen kan kvitta. Men tänk att jag kan åka skidor!
Och tänk att jag har ett arbete att gå till på måndag! Kram från Katinka på www.farmorsbloggen.se

Humlina sa...

Hmmm! Undras om det hänger samman med att vi så ofta springer ifrån oss själva ... skulle vi stanna av ... skulle vi gå med på att vi duger ..att vi inom oss bär på det fantastiska livet ...då fanns ju inte längre några undanflykter, inga ursäkter till att skjuta upp att leva livet till en annan dag, utan då blir det naturligt att leva här och nu tillsammans med oss själva.
Låter enkelt...men något står i vägen för att vi ska nå dit?
När jag växte upp, när min mor och mormor växte upp var ordet JAG mycket skuldbelagt och ansågs mycket själviskt...vilket jag hade mycket svårt för att förstå. för om jag skulle ställa mig själv åt sidan och inte tro att jag var "nåt/nån" vem skulle då leva mitt liv åt mig
Det är nya tider på gång, det märks tydligt.... "nya" tankar som håller på att "slå ut i blom" och bli till handlingar. Nog lever vi i en omvälvande tid på alla plan och vi alla är med i att skapa allt detta nya som är på G. Morgonkramar humlina

Lucas sa...

Tycker din blogg är alldeles fantastisk.