torsdag 8 oktober 2009

Herta Müller är ett redigt fruntimmer!

Ja, Herta är nog en bra kvinna på alla möjliga olika sätt.
Det är jag övertygad om.
Nu har hon dessutom fått Nobelpris i litteratur.
Det tycker jag är bra!
För att:
* hon är kvinna! Det är väl bara typ 12 stycken som har fått det i historien. Samtidigt så är kvinnor bärare av kulturen i världen. I mitt tycke så borde kvinnliga författarinnor uppmärksammas oftare i Nobelsammanhang.

* hon är från Rumänien. Det är nog inte så kul alla gånger. Jag skulle aldrig trivas där. För jag kan inte prata Rumänska.

* hon heter Herta. Det är säkert inte heller så kul alla gånger. Jag skulle inte vilja heta Herta. Då skulle mina barn inte fatta någonting och misstänka att jag har konverterat till homosexualitet.

* hon skriver böcker. Det är alltid bra att ge litteraturpriset till nån som skriver böcker.

* hon hade en svår uppväxt. Det är ofta synd om såna människor. Och då kan det vara kul att liva upp livet med lite Nobelpris!

* hon fyller de tidigare kriterierna för att få Nobelpriset. Ingen vet vem hon är eller vad hon har skrivit.

* det är kul att höra Gert Fylking säga "Äntligen" på sitt härligt ironiska sätt. Det skulle inte vara samma sak om han sa det och alla tyckte att det verkligen VAR dags att den vinnaren fick priset.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är bra att Nobelpriset går till okända författare varje gång.
För det blir lite spännande att se hur många okända djupsinniga författare det går att hitta ute i världen.
Nästa år så bör det bli en kvinna från Afghanistan.
En typisk kvinna därifrån som skriver på ett humoristiskt sätt om sex och samlevnad.

Nu bör jag sova.
Det gör jag snart också.

God natt!

6 kommentarer:

Anna sa...

Vi är många "rediga fruntimmer" här ute. Men att dessutom heta Herta är inte alla förunnat... ;)

Anette sa...

Men jag skulle ju vilja ha NOBELpriset...=( Men det så klart skulle ju behöva skriva nåt som blev en bok också....hmmmm

ha en bra fredag på dig

kram @nette

Jeckan sa...

Jag ska börja lobba för att Du får Nobelpriset i bloggeri. Vet förresten Peter Englund att du bloggar? Anders däremot är en mer tvivelaktig kandidat. Han skriver för mycket om snusk på sin blogg.

Yrsa sa...

Jag har läst alla hennes böcker, precis som jag läst alla andra nobelpristagares böcker innan de fick priset... *harkel*

Men varför gör de på detta viset? År efter år kommer det nån författare som ingen hört talas om...fast det kanske inte skulle vara lika speciellt om "vanliga" författare fick det?

Vi kanske ska införa ett alternativt Litteraturpris...även när det gäller fredspriset för det är lika sanslöst att presidenten till det mest krigförande landet i världen får det i år...

Man kan undra hur de däringa kommittéerna tänker...

Ha en härlig helg!

imse sa...

Hon uppfyller dock inte alla kriterier. För hon har ett namn som vem som helst kan uttala och till och med stava till.
Där tänkte de fel, i akademin.

Susjos sa...

Så sant så sant! Men som Imse skriver,namnet var för lätt!
Trevlig fredagkväll!