tisdag 29 september 2009

Bokmässan - i kortformat

Så har det varit bokmässa i Gbg.
Jag och Anders har varit med alla år sen det började för 25 år sen.
Då var mässan en ganska liten företeelse.
I dag är den gigantisk med ett kaos av böcker, författare, bokintresserade och kuriosa i olika former.

Genom åren har vi träffat oerhört många människor.
För mig är det hela poängen med mässan.
Alla dessa mänskliga möten.
Om än korta.
Det kan vara unga läsare av våra böcker som blir överlyckliga för en signatur eller att få ta en bild tillsammans med oss, gamla läsare som är uppväxta med våra böcker som bara vill stanna till och berätta nåt minne om vad böckerna har betytt. Ibland är det vänner som man av olika anledningar inte har träffat på ett år och mötet blir ännu en gång på bokmässan. Det blir träffar med andra författare som man lärt känna ganska bra genom åren.
I år gjorde jag dessutom "Dagens Sören" mot Jonas Gardell.

"Dagens Sören" är när man gör bort sig. Mycket!
= pinsamt!

Ibland på mässan dyker det upp folk man lärt känna på olika platser i livet och som man inte har sett på länge.
Man hinner hälsa. Hinner bli glad över det korta mötet. Sen är det dags för ett nytt möte, en ny signering, ett nytt uppdrag.
Det är först i efterhand som jag ibland kan komma på att tänka "varför hade jag inte mer tid?"
Alla möten är utan tvekan roliga.
Det kan vara den årilga intervjun med Molles Television från Västerås eller någon man hastigt stöter på vid signeringen och pratar med i en minut.



Eller...en del möten är ju nästan hallucinogena. Jag drömde en konstig dröm att jag träffade en rosa kanin.
Sånt händer ju inte på riktigt!
Eller..?
(har fler bilder i kameran = kommer senare)

Om jag ska sammanfatta årets bokmässa så var det "Roligt, rörigt och mycket lugnt med festandet på kvällarna".
Annars kan ju nattbuset ibland ta så mycket utrymme att arbetet nästa dag blir en plåga.
Men inte i år!
Det var så lugnt och städat så!
Var bara på Park en enda gång - och då inte särskilt länge.
Annars är ju Park mötesplatsen för alla inom bokvärlden på natten.
Det är där alla träffas av någon anledning.
Jag förstår inte varför.
För det är trångt och ganska trist.
Flockdjur är vi allihopa!

I går var jag en trött man.
Seg och sliten.

I dag är det författarbesök i Köping.
Det ska bli kul!

Och på torsdag ska jag hålla en föreläsning här i stan på något som heter "Anhörighetsdagarna".
Det ska också bli kul.

Nu måste jag hastigt äta min frukost och skjutsa sonen till skolan.
Det är ännu en dag i livet.

Kram till er alla!

13 kommentarer:

Jeckan sa...

Jag så er förra året på bokmässan, har till och med en bild som bevis. Vågade dock inte säga något till er (star-struck) utan gick förbi och låtsades vara oberörd, obrydd och ointresserad.

Men det var ju såklart innan jag började läsa era bloggar och förstod att ni var riktiga människor ;)

Marlene (Fd Ensamma Mamman) sa...

Å jag lyckas aldrig komma dit. Tycker det är otroligt onödigt att lägga en sån kul grej i Göteborg, när Stockholm finns :-) Men nån gång SKA det bli av! Vet inte om du ser det som ett hot eller löfte... Your choice...

Anonym sa...

Läste "flodhästar är vi allihopa"...
*hehe* Det var nog för att jag känner mig som en sån.
Men det är okej att vara det också. Man är bra ändå.

Men Jessica..tror du verkligen att Sören finns på riktigt:-)
Han e ju för bra för att vara sann...
( nu borde det ju gå att få en signerad bok sånt råfjäsk som jag fick till!)

Må väl!

Marita sa...

Bokmässan för oss va riktigt kul, så kul att jag hade ett leende på läpparna hela natten (många intryck o tankar = lite sömn), vilket bidrog till en rejäl försovning!
Sonen tycker att mässan är alldeles för sällan.(det tycker inte min plånbok)

Biggan sa...

Kan du inte avslöja Dagens Sören mot Jonas Gardell ?!!

Kram

liza sa...

ja, hallå sören! du får ju avslöja dina pinsamheter!

tack för årets bokmässa. ni förgyllde den som alltid!

Daniel sa...

Oj jisses vilket spännande liv du lever å vilka spännande människomöten.

Men berätta om dina pinsamheter? Det gör jag ofta. Man ska bjuda på sej själv Sören Sörelainen!

Rocc sa...

God damn, Har mästaren Sören Olsson en egen blogg? Nu får Calle Bildt gå ner från den svenska bloggvärldens guldplats.

Hej Sören

Vill bara skriva att dina och Anders Jacobssons böcker förgyllt hela min uppväxt och jag är er evigt tacksamma för samtliga böcker om Sune och Bert.

Får även påstå att humorn och skrivsättet som användes i Bert är det som influerat mitt skrivsett absolut mest. När jag ska beskriva vem jag fått mest inspiration till hur jag skriver nämner jag alltid Bertböckerna (andra som influerat mycket är humorn i Martin Kellermans Rocky och Trey Parker och Matt Stones South park).

Tack Sören och hälsa Anders det samma. min blogg hade inte sett ut som den gör utan ert inflytande (for good or worse)

Föresten, när jag var mindre köpte jag videokassetband som kallades Sunes vecka med Sunes julavsnitt där du och Anders presenterade alla avsnitten. Finns dessa presentationer att nå? Har för mig att de hette potatisgratäng, morotsgratäng etc :D

Mvh

Sarah sa...

Jahaa, det är där du varit! Började undra vart du tog vägen...Men nu vet jag att du lever och mår bra!! Hoppas du haft trevligt, och att du inte slitit ut dig!Kramelur

♥ Sanna ♥ sa...

Du verkar ha haft en underbar vecka i göteborg, och mässan har ju blivit hur stor som helst...
Jag hade inte tiden att åka ner vilket jag gärna hade gjort genom att det är då man passar på att hälsa på vänner i den delen av landet också....
Hoppas att din dag var lika bra idag!!
KRAM

sorenolsson sa...

Jessica - om jag finns på bildbevis så innebär det att jag var där och ingen annanstans. Skönt!
Riktig människa kommer jag däremot inte att vara någonsin. Hoppas jag.

Marlene - jag ser det mer som ett löfte än som ett hot. det beror iofs på om du vill köpa en bok eller slåss.

me - jag tror att vi är flodhästar också. Alla.

Marita - ja, det var SÅ kul att se dig. Allt för länge sen. jag tycker att du ska lyssna mer på din son. Det är väl ändå han som bestämmer?
Mer mässa åt folket!

Biggan - No way! Vill inte bli stämd och hatad för alla framtid. Även om jag kanske redan är det...

liza - nä nä. Inga avslöjanden från min sida.
Du förgyllde väl vår också. Så det jämnar väl ut sig?

Daniel - jag vet inte om det är så förbannat spännande alla gånger. men mässan brukar vara en riktig höjdpunkt på året!
Snart är det dessutom bokmässa på hemmaplan. I Örebro.
Men det är inte lika mycket party.
Pinsamheter får jag berätta nån gång istället. IRL liksom..

Rocc - kul att vi har inspirerat till ditt eget skrivande. Det är hedrande att höra!
Sunes Vecka var en Video med det bästa ur veckan som gått. Vi gjorde fyra stycken videos. Jag har alla fyra här hemma. OM jag är riktigt snäll så kanske jag lägger ut det på Youtube nån gång. Om jag hinner.
Det var alltså INTE lucöppningen, som många tror.
De var ännu sjukare...

Sarah - ingen fara med utslitningen. Inte än i alla fall.

Sanna - visst är det kul att ibland resa ut i landet och träffa vänner både här och där. det mår man ju gott av, tycker jag.
Och det var intensivt på mässan. Och kul.

Tack för alla kommentarer!!!

Vilmer och hans familj sa...

Jag minns förra årets bokmässa. Jag var inte där, men du var.
Jag satt instängt på neonatalavdelningen, mitt liv var slut, min framtid var total nattsvart. Min sötaste lilla pojke föddes med en hjärnskada och var dessutom allvarligt och oförklarligt sjuk. Total sorg.
Jag slog på tvn:n, så satt du där i en intervjusoffa. Jag kände inte riktigt igen dig först. Ni pratade om Prins Annorlunda och jag höjde ljudet. Du pratade om kärleken till din son. Jag kom underfund med vem du var. Han, har han en son med downs syndrom..... Han har ju både en karriär, ser trevlig ut och ja snygga kläder har han också. Fördommar, jag vet.
Men en liten, liten strimma av ljus kom helt plötlsigt in i det dunkla rummet.
Såfort vi blev utskrivna beställde jag boken bland det fösta jag gjorde. Min kära mormor ringde när hon såg dig på nyhetsmorgon och skulle berätta om boken, då hade jag redan hunnit läsa den fem gånger. Våra pojkars resa skiljer sig åt. Men början av boken där du och din fru beskriver den här sorgen, oron, utanförskapet, frustrationen och kärleken har jag läst om och om igen. En period läste jag den varje kväll när jag gick och la mig. Det var så fantastiskt skönt att få veta att det fanns någon som förstod mina tankar. För det var faktiskt så det kändes, som att läsa mina egna tankar.
Jag vill skicka ett stort tack till dig och din familj för att ni skrev den här boken. Gevietvis ett alldeles speciellt tack till er son som lät er skriva om honom.
Allt gott till er.

Malin

http://litenkompis.blogspot.com/

sorenolsson sa...

Vilmer och hans familj - TACK! Nu gråter jag. Av tacksamhet.
Tack!