söndag 30 augusti 2009

Rätt ska vara rätt. Ibland.

Amerika sägs vara möjligheternas land.
Ibland skulle man även kunna kalla det för de idiotiska lagarnas land.

Nästan alla delstater och nästan varenda liten småstad har sina egna lagar och förordningar som både medborgare och turister är skyldiga att hålla reda på.
Många av lagarna är riktigt gamla och omoderna.
Men eftersom de inte är avskaffade så gäller de alltså fortfarande.

Här är några lysande exempel:

I Florida riskerar ogifta kvinnor att kastas i fängelse om de hoppar fallskärm på söndagar.
Man kan ju fundera på hur de kom fram till nödvändigheten med den lagen.
Hur många ogifta kvinnor ger sig ut med en fallskärm på söndagar?
Det är väl sånt de gör på lördagar i så fall!


I Carrizozo, i New Mexico får inga orakade kvinnor visa sig offentligt.
Det står däremot inget i lagen vilka kroppsdelar som måste vara rakade.
det är alltså fritt för tolkning.
Jag avstår från att gissa.

Om en kvinna i Owensbora, Kentucky, vill köpa en ny hatt måste hennes man prova den först.
Jag är tacksam över att inte bo där.
Dels för att jag vill slippa vara provdocka för hattar.
Dels för att hattar på kvinnor är tämligen fult.

I Miami är det förbjudet för män att visa sig offentligt i klänningar utan axelband.
Skönt!
Jag som bara har klänningar med axelband!

Det finns fler konstiga lagar.
Om ni vill kan jag skriva fler här på bloggen.

Tänkte se filmen "Män som hatar kvinnor" ikväll.
Tänkte om Stieg Larsson istället hade skrivit en bok som hette:
"Män som hatar trattkantareller"
Hade det blivit samma succé?
Eller "Män som hatar att vakna med ståfräs"
Eller "Män som hatar att betala räkningar"

Ja, det är såna funderingar som kan få mig att undra över att saker och ting blir som de blir - och inte alltid som man har tänkt sig.


Ha en fortsatt trevlig söndag!

9 kommentarer:

Malin sa...

Hur får du reda på allt?????

Eva sa...

Ja mer lagar tack!! Gud va kul!

Lallis - liv och leverne sa...

Jag vet åtminstone flera till som man blir något förundrad över också.
Sedan har de en del av sexuell karaktär som det finns lagar om.
Som är så märkliga(lagarna alltså) att man blir skrynklig i ansiktet när man tänker på dem.
Men det är ändå lite kuligt att läsa om dem:)
Förmodligen just därför.
Och så är jag glad att jag inte bor i FLorida, för då hade jag kunnat vara inburad vid det här laget.
*s*

Män som hatar kvinnor har jag inte sett ännu.
Det började med att jag reagerade så mkt på just namnet att jag blev lite anti.
Så ska man INTE reagera, tänkte jag sedan, för att fimen kan vara hur bra som helst ändå.

Men man undrar ju om det hade blivit någon större tittarstorm om de hade hatat trattkantareller.
Eller nässpray. Eller traktörpannor.
Möjligen inte:)

Hoppas att den är bra!

Ha en fin kväll.
Kram Lallis

Kenna sa...

Är man gammal och senil i usa blir man nästan alltid president.
Så en del är nog nöjda med landet.

Män som hatar att vakna med ståfräs.
Det hadde blivit en riktig tjej film. :D

Kul att läsa professor sörens kunskap, i att hitta de mest konstigaste saker.
Men jag älskar det.
Ha en trevlig söndags kväll.
Kenna

Fredriksson sa...

Vilka galna lagar, USA är inte så fritt som de vill utge sig för att vara:) Och Sverige som det landet som förebild.

Män som hatar betala räkningar är en bra titel, den ska jag skriva.:) Ha ha
JAg hatart!:)

Sarah sa...

Hahaha!! Vart har du hittat det där?? Helt stolligt! Vad tyckte du om filmen, förresten? Kände mig nog liiite besviken, många detaljer som saknades. Men så blir det ju alltid när man läst boken!

sorenolsson sa...

Malin - jag är för nyfiken. Nördigt vetande, kanske..?

Ystrasystra - det kommer mera, som de sjöng i TV på 80-talet..

Lallis - ja, många dumma lagar finns det. Och lika kuligt att fundera på om de någonsin använder sig av dessa lagar för att sätta dit någon.

Kenna - "Män som hatar att ha tyst omkring sig" - det vore en typisk tjejfilm, tror jag.

Fredriksson - Vi kan skriva den båda två. Jag känner ofta samma hat. Inte för att räkningar ska betalas - utan för att det tar en massa tid. Då jag hellre skulle göra andra saker.

Sarah - Filmen var okej. Bra producerad. Har iofs inte läst boken (jag är en av de tre personer som inte har gjort det..)
Men ibland kan jag bli förundrad över att filmskapare vill visa så äckliga detaljer som möjligt i bild.
Det är besynnerligt, tycker jag.

Storarvid sa...

Läste ditt inlägg redan i morse, men måste erkänna att jag inte kunde komma på något vettigt att skriva eller kommentera om Amerikanska lagar.
Tänkte:
Det där får jag fundera på över dagen så kan jag skriva något vettigt ikväll istälet men... näää det är lika tomt.
Altså... Amerikaner....
Alltid lika roande att läsa dina inlägg... Det finns alltid en glimt av humor, det är bra.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack