tisdag 30 december 2008

Att se saker som de är del 2

Vad kul att så många reagerade på mitt lilla inlägg om att se saker och ting som de är!

Som jag tänker på saken är att det är lika "illa" att välja att se allt positivt som att se allt negativt.
Det är två sidor av samma problematik.
Det är lättare att se hur det här fungerar när någon är förälskad.
Då suddar man lätt ut det man inte vill se i den andre personen.
Och istället projicerar man in det man förväntar sig att den andra ska vara för sorts människa.
Men sällan ser vi personen precis så som den är.

Och det är precis samma sak med hat!
Om vi tycker illa om någon så suddar vi raskt bort det som gör att vår bestämda bild av personen blir trevligare och istället projicerar vi in det som mer sammanfaller med det hat vi känner för personen.

Och när jag ser detta fenomen i mig själv och i andra så blir jag nyfiken på vilka man egentligen möter i livet.
Och vilka som möter mig.
För det är ju bevisat att vi efter några sekunders möte med en ny människa har bildat oss en uppfattning om hur den personen är.
Och därefter lägger vi som ett pussel för att bilden ska överensstämma med det vi redan har bestämt oss för.
Och eftersom vi ALLA gör på det här viset så blir det en jäkla soppa av alla möten!

Det är så jag tror att det fungerar i alla fall.

Och någonstans inom mig har jag en fundering på om vi inte skulle slippa väldigt mycket smärta i livet om vi vågade se saker mer precis som de är.
Utan vare sig vita eller svarta glasögon.

6 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Det är nog sant som du säger.
Möjligen projicerar man allt möjligt. Och man skaffar sig nog ett ton förutfattade meningar ganska så snabbt.
Men den person som blir en längre bekantskap skalar man förhoppningsvis av allt det och ser honom eller henne som hon eller han är. Och tycker om ändå. Eller trots det.
Det är kanske det som är skillnaden mellan ytlig och icke ytlig bekantskap?

Hoppas och tror att det är så i alla fall

Ett Riktigt Gott Nytt År önskar jag dig, Sören.

Kram L

Storarvid sa...

Det är ganska otäckt hur vi människor ibland kan behandla varandra när de förutfattade meningarna får gälla, och hur vi sliter o drar och förvränger verkligheten bara för att det vi har fått för oss ska till varje pris stämma med vår helt utan fakta förutbestämda uppfattning.
Rasism, sexuell läggning, hudfärg, synliga eller osynliga handikapp Listan kan göras lång. Tänk vad energi vi lägger ned på sådant som istället kunde användas till att bara vara en god medmänniska och ge alla, oavsett vem en ärlig chans eller för den delen MÅNGA ärliga chanser.
En tanke som dök upp nu när jag skrev detta var ett talesätt jag hört, vet inte om / hur det passar in eller var jag hört det ifrån men det är SANT....
"Om man inte tar emot människor med de dåliga sidorna får man inte heller njuta av de goda"
Hur som helst..
JAG ÖNSKAR DIG ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!!!

Anonym sa...

Jag kan nog tycka och tro att människor som ser saker/livet ur en mer positiv vinkel har det lättare och mår bättre. De sprider även sin positivism och glädje omkring sig.
Tror vidare inte att man VÄLJER att se positivt eller negativt. Men förhoppningsvis kan man försöka bli så medveten som möjligt, om sin egen person, för att kunna göra aktiva val för att nå förändring om det är det man vill ha.

Du har rätt när du relaterar till förälskelsen, då är det tydligt att man förändrar verkligheten efter sin vilja. Likaså att vi alltför snabbt skaffar oss en bild av den vi möter.

Kan tycka att det blir två diskussioner i "att se saker som de är" ...kan säkert bli ännu fler.
Det är troligen en omöjlighet att se någon precis som den är... vi är ju dynamiska varelser som förändras hela tiden. Jag har inte riktigt koll på vem jag är och vad jag vill själv alla gånger.
Tack för en rolig diskussion!
GOTT NYTT ÅR!
Anonyme Ninni

Susjos sa...

Ligger mycket i det du säger...
Och jag tror som Ninni att om man kan se det positiva i mycket,så blir allt lite lättare,och man mår bättre :)
Apropå möten så mötte jag faktiskt dej,och din son i rulltrappan på NK i mitten av oktober...!

Gott Nytt År önskar jag dej!

Fredriksson sa...

Du har så rätt Sören, i alla fall i mina ögon. Det är ju så vi gör! Tyvärr kan man tycka ibland. Mitt problem är ju att jag kommer från en liten håla i Dalsland, Bäckefors och där råder Änglagård mentalitet, är man uppväxt med det så dömmer även jag folk för fort.

Dock är man ju inte sämre än att man lärt sig att man kan ändra sig.

En annan lustig sak är ju som kille har man ju en helt annan blick för tjejer. JAg menar en tjej som man pratar med och som ser ja, vanlig ut kan när man lärt känna henne bli skitsnygg. Det är konstigt:)

Gnå :)
Fredriksson

Ps Gnå= Gott nytt år Ds Ha ha

Anonym sa...

Det är i alla fall en sak, som är en fördel med att bli lite äldre. Man tappar liksom skygglapparna. Prestigen försvinner. Principerna likaså. Jag har aldrig varit så öppen i mitt sinne som jag är nu. Fördomarna har bara ramlat av mig.
Jag är så mycket mer mottaglig.
Och det är skönt att ha fel, får då får jag lära mig nåt nytt, när jag blir tillrättavisad.
Det är så mycket enklare, när man inte måste ha en massa förutfattade meningar om allt och alla.

Kram o gott nytt år!