tisdag 9 december 2008

Allt består av energi

För kanske 20 år sen var det näst intill omöjligt att prata om energier.
Det ansågs vara lite flummigt och substanslöst.

I dag när världens fysiker har konstaterat att allt i vår värld består av energier i mer eller mindre sammansatt form så är det inte längre konstigt att uttrycka sig och diskutera olika energier. Hur de rör sig och vad som händer med dem när vi utsätter dem för yttre påverkan.
Jag hör allt oftare människor som pratar om hur någons energi är eller vilken sorts energi som krävs för att åstadkomma en viss sak.
Man kan ha låg energi en dag och hög energi en annan.

Jag är fascinerad av energier.
I sin sällsyntaste form så känner vi dem bara.
När vi för handen över en människa kan vi känna som små stickningar i handflatan och kanske en känsla av värme.
Vad är det egentligen?
Det osynliga som känns.
Energier.

Och enligt mig så beror många sjukdomar i dag på att energier inte kan flöda naturligt i människor av en mångfald av anledningar.
Det kan bero på allt mellan himmel och jord.
Men när energin inte flödar som den vill så fastnar någonting i den fysiska kroppen och sjukdomstillstånd uppstår.
I dessa fall kan vi få hjälp.
Människor som har rätt sorts träning kan hjälpa patienter att få igång det naturliga flödet av energier igen och kroppen kan läkas genom den inre intelligensen som alla har.
Det är en spännande upptäcktsresa att lära sig mer om, tycker jag.
Just nu är min energi ganska hög.
Har absolut ingen aning om varför.
Men det är så. Just nu.
Och jag är tacksam över det.

Hur är din energi i dag?

4 kommentarer:

Fredriksson sa...

Oj detta har jag aldrig tänkt på, att energier styr och läker. Du kan ha rätt i det, intressant tänk! Jag tror att jag har en ganska hög energi, jag är frisk i alla fall och det är vikigt!

Fredriksson

Lallis - liv och leverne sa...

Det är riktigt intressant, det där med energier!
:)
Kram Lallis

oumberligating sa...

Här sitter jag och bloggar och vem dyker upp om inte mannen, myten, legenden Sören Olosson, trevligt, fast mina barn är stora så är vi fortfarnade en samling fan av alla dessa alster, köper på mig lite och plågar vänner och bekanta när jag kan så de förstår storheten särskilt i Sune böckerna. Håller på med handikappfrågor, ganska tungt ibland så jag startade upp en blogg om antikamöbler som är lite av min hobby och se hur det går nu är jag fast i bloggandets värld. Ha det bra mvh från Peter Olofsson också en man en myt och en legend på sitt sett(ler)

oumberligating sa...

Hej Peter här! Jag inte bara skriver brev, jag köper på mig en massa vardags brev minst hundra år gamla ska de var för att den riktigt fina känslan ska infinna sig, gör precis som du förslår i din blogg att skickar i väg ett brev ibland på måfå, vad händer människan ringer och tackar, ja jag har väl fel kamrater(ler) Eller som när jag vill köpa lite finare och roligare frimärken att använda, så brukar jag gå in på något av de postkontor som faktiskt finns kvar, vad händer, "tanterna" i luckan får tuppjuck när man frankerar framför dem med högre belopp än vad som behövs, brukar då förklara varför. Har faktiskt frankerat med det vackraste frimärke som gjorts valören är femtiokronor, tanten blev alldeles röd, det syntes att det var ett hårt slag mot en gammal inbiten postkassörska, så beter man sig inte, jag vet inte om du gillar frimärken, men jag lägger ut det på bloggen till i morgon, beundra skönheten i detta lilla konstverk, säger till mina söner att det här måste användas på ett klassiskt kärleks brev. Skrev själv ett femtiotal sådana brev när jag och min fru träffdes för 22 år sedan, se hur har gått hon har inte flyttat än, men efter att ha läst dina böcker så är du också en sann romantiker som jag så du förstår vad jag menar mvh från Peter